Wednesday, April 29, 2009

Melayu memang suka 'tolong' melayu




haha..hangat sik tajuk atas ya??

ritok aku nak cerita ckit tentang pengalaman aku..asa nya dah sampey masa tuk aku kongsi bersama pengalaman aku dgn org keliling aku terutama org melayu..

aku nak fokuskan pada perniagaan org melayu..org melayu sememang nya maju..sik di nafikan sejak turun temurun gik nang dah bijak..tp kebijaksaan ya disalah gunakan dan aher nya jd la melayu nektok..

melayu yang terlalu murah...cuba la berutak cam cina..jgn terlalu ambik mudah..jgn pk org melayu tok senang dimakan..

cuba jak pk..mun seseorg melayu ya mukak biz..then kawan nya datang..jgn d pintak 'rega kawan' ..

'rega kawan' ya lah yang membunoh biz melayu kinek tok... ekot cara cina..kawan is kawan..biz is biz..biz sekda kaitan dgn kawan...tp hakikatnya..melayu maseh juak nak 'nulong' melayu..dan aher nya melayu tutup kede!

bagi aku..bila berniaga..kawan adalah lawan aku..mun nya bebena kawan aku..nya sik akan mintak pun 'rega kawan'

aku mmg ngakuk..aku sik pandey nak mintak..aku penah juak keja tanpa gaji..siang mlm gik ya..keja sama melayu..tp aku sik mintak papa..waima nya janji aku nak berik gaji..then bila tiba masa nya..gaji nang sekda..aku sik nagih pun...coz bagi aku...cukup syukur org berik pengalaman yg paling berharga & sik ternilai dgn duit..itu lah perniagaan melayu..

perniagaan yang selalu komplen...SAMPEY BILA KITA MOK MAJU MUN ARI2 CAMTOK??

pk lah secara positif..jgn pk mok duit jak..tangga dolok pengalaman didada ya..cukup ka sik..mun cukup..sik eran la boleh mintak tinggi2 tuk sekali sesi..

mayb org akan baca blog tok..isu sensitif tok..tp kenyataan nya..tok untuk kesedaran org2 kita..jgn takut dgn org kita pun..jgn pk org kita tok sik dpt maju..pk lahhh..

org melayu perlu maju kedepan..ukan makin undur..pk lahh..jgn munoh biz melayu..tolong biz melayu..BUKAN 'tolong' melayu...

cgek gik pesan aku..mun rega buah epel singit cgek..jgn la mintak 2 egek singit..rugi la org melayu ya!!

jgn bunoh perniagaan org kita!!

p/s pesanan tuk untuk org MELAYU yang 'SUKA TOLONG' MELAYU...

3 comments:

dzulfotografi said...

dalam maksud ya bro.//ku paham situasi ya n ku memahami apa yg ko terangkan..teruskan bersabar dan sabar pun da had..mun dah sampe had nya, u tauk pa yg perlu d buat..

semoga terus berjaya..

a said...

Ngerepak kebenaran sek al bro... bagus ya..

Sang Penulis said...

nang panas post ktk tok..kmk org melayu..tp gia la mun salu nya..haha..kata nk nulong tp last mangkong palak dikpun..renung2 kan dan selamat beramal..=)

 

Copyright 2007 Reborn Inc, All Right Reserved. Created by Tyco9